close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

לא מתפשרים על הילדים

הרב שמעון פרץג אדר, תשפא15/02/2021
פרק עד מתוך הספר רשפי דת א
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק עד מתוך הספר רשפי דת א

תגיות:

לא מתפשרים על הילדים

"ויירא

יעקב מאד ויצר לו ויחץ את העם אשר אתו ואת הצאן ואת הבקר והגמלים לשני מחנות. ויאמר אם יבוא עשו אל המחנה האחת והכהו והיה המחנה הנשאר לפליטה" (לב,ח-ט).

עולה מפשט הפסוקים שיעקב חצה לשני מחנות את "העם אשר אתו". האם הכוונה גם לנשיו וילדיו, וגם אותם יעקב חצה לשני מחנות?

התשובה לענ"ד ברורה: לא, אלא כוונת התורה היא רק לעבדיו ולאנשים אשר הצטרפו אליו ולא למשפחתו. כך מוכח מהפסוק בהמשך "וישא יעקב עיניו וירא והנה עשו בא... ויחץ את הילדים על לאה ועל רחל ועל שתי השפחות" (לג,א). כלומר, יעקב לא חילק את בניו לשתי מחנות אלא כולם נשארו איתו. כוונת הפסוק באומרו "ויחץ" היא לכך, שיעקב חילק את בניו להיות ביחד עם אמם, כל בן עם אמו, וכמו שמוכח מפסוק ב'.

יעקב לא היה מוכן לוותר על אף אחד מבניו על אף שהיתה סכנה ח"ו שכולם ימותו ואף אחד לא ישאר להמשיך את יצחק ויעקב. יעקב לא אמר שאם חלק מבניו ימותו לפחות חלק אחר מהם ישאר וימשיך את המסורת, כיוון שלא היה מוכן לוותר בשום פנים ואופן על חלק מהם. יעקב השאיר את משפחתו צמוד אליו כל הזמן, ועליהם הוא הגן בעצמו בחרוף נפש.

מדוע? הובטח ליעקב שמכל בניו יחד יצא עם ישראל, וכלשונו של רש"י במספר מקומות "סימן זה היה מסור בידי [יעקב] מפי הגבורה, אם לא ימות אחד מבני בחיי מובטח אני שאיני רואה גיהנם" (לז,לה); "אימתי אעמיד יב' שבטים..." (כט,כא); "לפי שהאמהות נביאות היו ויודעות שיב' שבטים יוצאים מיעקב..." (כט,לד).

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה